Elektroakustische Frequenzverschiebungen I
(im Rahmen von blurred edges)
Centro Sociale Sternstr. 2, 20357 Hamburg

52_blurredEric Leonardson: springboard
Lê Quan Ninh: percussion
Birgit Ulher: trumpet, radio, speaker
Angharad Davies: violin
Gunnar Lettow: e-bass, objects, electronics

Bei den Frequenzgängen treffen sich namhafte Improvisatoren Europas und Amerikas um in unterschiedlichen Besetzungen neue Klangräume zu erschaffen. Eric Leonardson aus Chicago spielt sein selbst gebautes Instrument Springboard. Er ist Komponist, Sound Designer und widmet sich in unorthodoxer Weise Klängen und Instrumenten. Der französische Perkussionist Lê Quan Ninh ist Improvisator und spielt in Ensembles zeitgenössischer Musik. Die Hamburgerin Birgit Ulher hat eine am Klang orientierte musikalische Sprache jenseits des offenen Trompetentons enwickelt, sie arbeitet mit Radios, Lautsprechern und anderen Objekten. Angharad Davis aus London erweitert die klanglichen Möglichkeiten der Violine mit Objekten und verschiedenen Materialien, die sie mit feinem Gespür in der musikalischen Situation einsetzt. Gastgeber Gunnar Lettow bearbeitet seinen E-Bass mit Spießen, Pinseln, Klammern und Effektgeräten.

Eric LeonardsenEric Leonardson is a Chicago-based composer, radio artist, sound designer, instrument inventor, improvisor, visual artist, and teacher. He has devoted a majority of his professional career to unorthodox approaches to sound and its instrumentation with a broad understanding of texture, atmosphere and microtones.
Leonardson’s interest in creating new sounds for performance and studio composition led to the invention of the Springboard, an electroacoustic percussion instrument made from readily available materials. Its sounds belie its humble origins, thanks to the rich enharmonic timbres of bowed coil springs and the curious sound of the crude wooden daxophones-all amplified by a single, inexpensive piezoelectric contact mic. Leonardson’s music resists categorization. Evoking a range of associations, his work was once described as „…ritualistic music, electronically synthesized industrial vibrations miraculously created with ordinary household objects….“—Carol Burbank, Chicago Reader

Lê Quan NinhAs a classical trained percussionist, Lê Quan Ninh worked with contemporary music ensembles and was a founder member of Quatuor Hêlios (1986-2012), a percussion quartet that performed and recorded, among others, John Cage’s percussion works. Their last creation was Seul à Seuls by Georges Aperghis premiered in late 2006 at the Musica Festival in Strasbourg (France).
As an improvisor, he participates at numerous meetings in Europe and in North America and plays regularly in ensembles in forms that mix improvised acoustic & electroacoustic music, ‚performance art‘, dance, poetry, experimental cinema, photography and video.
With the cellist Martine Altenburger, he founded in 2006 the ensemble]h[iatus, a contemporary music ensemble whose its members are at the same time interpreters and improvisers. They commissioned pieces to the composers Vinko Globokar, Peter Jakober, Steffen Krebber and Jennifer Walshe.

His discography counts about 40 CD on european and north american labels.

Angharad DaviesAngharad Davies is a violinist, one at ease in both improvising and composition, with a wide discography as part of varied range of ensembles and groups. She’s a specialist in the art of ‚preparing‘ her violin, adding objects or materials to it to extend its sound making properties. Her sensitivity to the sonic possibilities of musical situations and attentiveness to their shape and direction make her one of contemporary music’s most fascinating figures.
She’s performed at, the Queen Elizabeth Hall, BBC Proms, Music We’d Like to Hear’s concert series, is an associate artist at Cafe Oto, is a member of Apartment House, Cranc and Common Objects, been artist in residence at Q-02 , and played live with Tony Conrad in the Turbine Room at the Tate Modern.

Birgit UlherBirgit Ulher studierte Malerei und Freie Kunst, die noch immer einen grossen Einfluss auf ihre Musik hat. Seit 1982 lebt sie als freischaffende Musikerin in den Bereichen improvisierte und experimentelle Musik in Hamburg. Seitdem hat sie eine differenzierte Grammatik von Klängen jenseits des konventionellen Trompetentons entwickelt (jazzdimensions.de). Sie arbeitet hauptsächlich an einer Erweiterung der klanglichen Möglichkeiten der Trompete durch Verwendung von aufgesplitteten Klängen, Multiphonics und körnigen Sounds und hat ihre eigenen Spieltechniken und Präparationen entwickelt um diese Klänge zu erzeugen. Ausserdem gilt ihr besonderes Interesse dem Verhältnis von Stille und Klang.
Sie tritt als Solistin, zusammen mit ihren Gruppen und Ad-Hoc Formationen auf, ausserdem arbeitet sie zusammen mit TänzerInnen und bildenden KünstlerInnen.

Gunnar Lettow erweitert den Klang des E-Basses durch unterschiedliche Präparationen wie z.B. Spieße, Klammern und Pinsel sowie den Einsatz von Effektgeräten. Aktuelle Projekte die Duos mit Gary Rouzer (Alexandria, USA) und Korhan Erel (Laptop, Istanbul), sowie mit Robert Klammer (electronics, Hamburg). Er spielt regelmässig in ad-hoc-Besetzungen (u.a. mit Ernesto Rodrigues, Hermann Müntzing, Carl-Ludwig Hübsch, Nicolas Wiese, Ofer Bymel). Seit 2010 organisiert die Konzertreihe Frequenzgänge für improvisierte und experimentelle Musik in Hamburg.

Mit Unterstützung des VAMH VAMH