zu Gast in der Freitagsmusik, Kl. Schäferkamp 40

John Edwards – doublebass
Birgit Ulher – trumpet
Michael Maierhof – cello
Gunnar Lettow – prep. E-bass, electronics

John Edwards

John Edwards

After taking up the bass, around 1987, John Edwards co-formed The Pointy Birds who went on to win awards for their music for The Cholmondeleys and Featherstonehaughs dance troupes. The group appeared at festivals in Glasgow, Edinburgh, Moers, Leverkusen, Copenhagen. Around 1990, Edwards played his first gigs with London improvisers such as Roger Turner, Lol Coxhill, Maggie Nicols, Phil Minton.
Between 1990 and 1995 Edwards was a member of three touring groups simultaneously: B-Shops For The Poor, The Honkies and GOD. During this period he also became an increasingly regular player on the London improvised music scene and performed his first solo gigs; he composed and performed music theatre with the bass and cello duo The Great Explorers, street-busked a lot and appeared at many more festivals in Germany, Estonia, France, Italy, Czech, etc.
Since 1995 John Edwards has become a „mainstay“ of the London scene, playing with just about everybody, an activity that has seen him clocking up between 150 and 200 gigs a year. He has become regular player with Evan Parker, in many groupings, and with Tony Bevan, Veryan Weston, and Elton Dean, often in collaboration with Mark Sanders on percussion. He has become a more frequent player on the European (and festival) scene, appearing at Taktlos, Ulrichsburg, Nickelsdorf, Budapest, New Zealand and in the USA. He continues to work on solo performances.

Birgit Ulher, geb. 1961 in Nürnberg, studierte Malerei und Freie Kunst, die noch immer einen grossen Einfluss auf ihre Musik hat. Seit 1982 lebt sie als freischaffende Musikerin in den Bereichen improvisierte und experimentelle Musik in Hamburg. Seitdem hat sie eine differenzierte Grammatik von Klängen jenseits des konventionellen Trompetentons entwickelt (jazzdimensions.de). Sie arbeitet hauptsächlich an einer Erweiterung der klanglichen Möglichkeiten der Trompete durch Verwendung von aufgesplitteten Klängen, Multiphonics und körnigen Sounds und hat ihre eigenen Spieltechniken und Präparationen entwickelt um diese Klänge zu erzeugen. Ausserdem gilt ihr besonderes Interesse dem Verhältnis von Stille und Klang.
Sie tritt als Solistin, zusammen mit ihren Gruppen und Ad-Hoc Formationen auf, ausserdem arbeitet sie zusammen mit TänzerInnen und bildenden KünstlerInnen.

Michael Maierhof, freischaffender Komponist und Improvisator, lebt in Hamburg. Er studierte Musik und Mathematik in Kassel sowie Philosophie und Kunstgeschichte in Hamburg. 1989 erste Kompositionen. Arbeitet an einer nicht über Tonhöhen organisierten Musik. Lectures über seine Musik am Trinity-College/Dublin, an der Musikhochschule Stuttgart, am Mozarteum in Salzburg, am California Arts Institute in Los Angeles, am Centre for Contemporary Music in Dublin und dem Central Conservatory of Music in Beijng/China und der Musikhochschule Freiburg. Internationale Aufführungen. Verschiedene Preise und Stipendien, zuletzt in 2008 den Kompositionspreis der Landeshauptstadt Stuttgart, 2009 den Kompositionspreis des Wettbewerbs „ad libitum“. 2011 Stipendiat der Villa Aurora in Los Angeles